دوره 8، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 37-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshroo M, Rezaei A M, Talepasand S. The study of phonological awareness strategy effect on reading skills development of dyslexic boys. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :28-37
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-767-fa.html
خوشرو محسن، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. بررسی تأثیر راهبرد آگاهی واج‌شناختی بر پیشرفت مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان پسر نارساخوان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :28-37

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-767-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، rezaei_am@yahoo.com
چکیده:   (1985 مشاهده)
مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت­‌ها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر می­‌گذارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخله روش آگاهی واج‌­شناختی در بهبود خواندن دانش‌­آموزان با نارساخوانی بود.
روش: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانش‌­آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان خواف و شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونه‌گیری تصادفی ۱۰ نفر از آن‌ها که بر اساس چک لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانش‌­آموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش آگاهی واج‌­شناختی و کنترل تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی آگاهی واج‌­شناختی پس‌آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و داده­‌های حاصل از پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با استفاده از
spss نسخه ۱۹ و با آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج آزمون
t دو گروه مستقل برای مقایسه نمرات اختلافی دو گروه نشان داد که بین میانگین بهبود در گروه آموزش آگاهی واج‌­شناختی (۹/۷۸) در مقایسه با گروه کنترل (۲/۶۷) تفاوت معناداری در سطح (۰/۰۰۰۵>P(وجود دارد؛ که بیانگر تأثیر مداخله آگاهی واج‌­شناختی بر بهبود خواندن دانش‌­آموزان است.
نتیجه‌گیری: روش آگاهی واج­‌شناختی با افزایش دامنه دقت و توجه، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانش­‌آموزان شده است؛ لذا پیشنهاد می‌شود به منظور بهبود خواندن دانش‌­آموزان نارساخوان از روش آگاهی واج‌­شناختی استفاده شود.
متن کامل [PDF 506 kb]   (1291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/19 | پذیرش: 1399/11/29 | انتشار: 1400/1/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb