دوره 1، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 43-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arjmandnia A A, rafikhah M. The Role of working memory on the performance of Executive functions in students with learning disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2015; 1 (3) :31-43
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، رفیع خواه محسن. نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1393; 1 (3) :31-43

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (6685 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری صورت گرفت. روش: نمونه این پژوهش شامل عبارت بود از 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری با نقص در حافظه فعال، 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری بدون نقص در حافظه فعال و 20 دانش‌آموز عادی. دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت گزینش هدفمند از مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از : آزمون هوش ریون، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، آزمون برج لندن و آزمون مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در حافظه فعال دچار نقص می‌باشند در عملکرد برنامه‌ریزی از دانش-آموزان عادی و دانش‌آموزان ناتوانی یادگیری بدون نقص در حافظه فعال ضعیف تر می‌باشند. اما تفاوت معناداری بین گروه عادی و گروه بدون نقص در حافظه فعال در این مولفه وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که هر دو گروه با ناتوانی یادگیری در مولفه انعطاف پذیری ذهنی ضعیف تر از گروه عادی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی حافظه فعال می‌تواند به عنوان یک مولفه اصلی تاثیر زیادی بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری داشته باشد.
متن کامل [PDF 664 kb]   |   متن کامل (HTML)   (6754 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/4 | پذیرش: 1394/1/19 | انتشار: 1394/1/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb