:: دوره 1، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 31-43 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
علی اکبر ارجمندنیا، محسن رفیع خواه
دانشگاه تهران
چکیده:   (2682 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری صورت گرفت. روش: نمونه این پژوهش شامل عبارت بود از 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری با نقص در حافظه فعال، 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری بدون نقص در حافظه فعال و 20 دانش‌آموز عادی. دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت گزینش هدفمند از مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از : آزمون هوش ریون، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، آزمون برج لندن و آزمون مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در حافظه فعال دچار نقص می‌باشند در عملکرد برنامه‌ریزی از دانش-آموزان عادی و دانش‌آموزان ناتوانی یادگیری بدون نقص در حافظه فعال ضعیف تر می‌باشند. اما تفاوت معناداری بین گروه عادی و گروه بدون نقص در حافظه فعال در این مولفه وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که هر دو گروه با ناتوانی یادگیری در مولفه انعطاف پذیری ذهنی ضعیف تر از گروه عادی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی حافظه فعال می‌تواند به عنوان یک مولفه اصلی تاثیر زیادی بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: حافظه فعال، کارکردهای اجرایی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 664 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱۹


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها