:: دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 71-82 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فراوانی نشانه‌های اختلالات روانی و تأثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان‌های شهرستان دیواندره در سال 1397
کارو ثروت یاری ، پویا والیزاده اردلان ، شیما یزدان پناه ، نبی مردانی ، هیرو یزدان پناه
دانشجو پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (647 مشاهده)
مقدمه: اختلالات روانی به‌عنوان اختلالات عاطفی، فردی و اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری بیان می‌شود که قطعاً با بسیاری از پیامدهای منفی همراه است.
هدف: تعیین شیوع نشانه های اختلالات روانی و تاثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان های شهرستان دیواندره در سال ۱۳۹۷ می باشد.
روش: مطالعه حاضر مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان (۱۶-۱۸ سال) شهرستان دیواندره (استان کردستان- ایران) در سال ۱۳۹۷ بود. روش نمونه گیری به صورت طبقه­‌ای و حجم نمونه طبق فرمول کوکران، ۳۸۶ نفر براورد شد. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد نشانه اختلالات روانی (SCL-۲۵) و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ بود. نتایج توصیفی با آمار توصیفی و نتایج تحلیلی با آزمون کای اسکوئر، فیشر و آزمون من­ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌­ها: از ۳۷۰ نفر دانش آموز مطالعه حاضر، ۱۰۷ نفر (۲۸%) از دانش آموزان اختلالات روانی کم، ۲۰۴ نفر (۵۵%) اختلالات روانی متوسط و ۵۹ نفر (۱۷%) دارای اختلالات روانی زیاد بودند. از سوی دیگر، تنها ۷۶ نفر (۲۰/۵%) از دانش آموزان کیفیت خواب مناسبی داشتند. طبق نتایج، رابطه معناداری بین کیفیت خواب با جنسیت (۰/۰۱۱=P
) و پایه (۰/۰۰۱>P)، مشاهده شد. همچنین این رابطه معنی دار بین نشانه اختلال روانی با جنسیت (۰/۰۱۵P=)، پایه (۰/۰۰۱>P) و معدل (۰/۰۱۶P=)وجود داشت. 
نتیجه‌­گیری: جهت کاهش اختلالات روانی و بهبود کیفیت خواب، در وهله اول توجه و حمایت های معنوی خانواده و سپس تدوین سیاست های آموزشی و پیشگیرانه نهادهایی مانند مدارس ابتدایی و دبیرستان ها را می طلبد.
واژه‌های کلیدی: اختلال روانی، کیفیت خواب، دانش آموزان، دبیرستان، دیواندره
متن کامل [PDF 570 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/17 | پذیرش: 1398/3/6 | انتشار: 1398/4/24



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها