دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 6 صفحات 140-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، aa.rashidi391@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (4673 مشاهده)
مقدمه: اختلالات‌ یادگیری یکی از اختلالات عصب ‌روان‌شناختی است که به تأخیر و کاهش عملکرد دانش‌آموزان در برخی دروس، مانند حساب، خواندن، نوشتن، املا و گفتار اشاره دارد و شکاف قابل‌توجهی میان توان بالقوه و میزان عملکرد واقعی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات عصب ‌روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه بود.
روش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل پایان‌نامه‌‌ها و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی است که در طول ۱۰ سال گذشته (۱۳۹۷-۱۳۸۸) در زمینه­‌ی مداخلات عصب‌روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه در ایران انجام شده‌اند. حجم نمونه از بین ۳۶ پژوهش، ۲۴ پژوهش که از لحاظ روش‌­شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آن انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل است.
یافته‌ها: این پژوهش‌ها مبتنی بر ۶۹۵ نمونه و ۲۴ اندازه اثر ‌بوده است. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات عصب‌ روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه ۱/۵۸=d است (۰/۰۰۱=p). این اندازه اثر طبق جدول کوهن بالا است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که این مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه تأثیر بسیار زیادی داشته است. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که متخصصان امر از این مداخلات در جهت بهبود علائم این دانش‌آموزان استفاده نمایند. همچنین بر اساس رویکردهای مختلف درمانی، توجه به بافت فرهنگی جوامع مختلف، در اثربخشی درمان حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 828 kb]   (2328 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/27 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.