دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 101-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش، تهران، ایران ، rasoul_chamani@yahòo.com
2- استاد تمام، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (3682 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ‌های سنتی اغلب خانواده‌­ها، افراد را به پذیرش صرف عقاید و عدم شرکت در تصمیم‌­گیری­‌ها ترغیب می کنند.
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش‌­آموزان شهرستان اهر بود.
روش: نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان اهر در سال ۹۱-۹۰ بود. حجم نمونه ۶۰ دانش آموزان از این جامعه بود که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای و سپس تصادفی ساده انتخاب گردیدند. و در دو گروه ۳۰ نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای سنجش الگوهای ارتباطی از پرسشنامه کوئرنر و فیتز پاتریک (۲۰۰۲) استفاده شد. مداخله آزمایشی(مهارت های ارتباطی) بر روی گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ی ۷۰ دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا گردید، و پس از اتمام آموزش از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استباطی تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد.
یافته‌ها: آموزش مهارت های ارتباطی باعث تغییر در الگوهای ارتباطی درون خانواده(افزایش جهت گیری گفت و شنود و کاهش جهت گیری همنوایی) دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.
 نتیجه‌گیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان الگوهای ارتباطی را که در خانواده شکل گرفته است تغییر و بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 545 kb]   (1949 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/16 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1398/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.