:: دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 41-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انعطاف پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان
عزت‌اله قدم پور ، پروانه نظرپور صمصامی ، بهزاد امرایی ، حافظ پادروند ، حسین سوری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (570 مشاهده)
مقدمه: مبتلایان به لکنت مانند سایر افراد مستعد رنج بردن از ترس‌ها، استرس، نگرانی‌ها و اضطراب هستند.
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه انعطاف­‌پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش‌­آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان مقطع متوسطه شهر تهران است.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ تشکیل دادند. از میان نواحی آموزش و پرورش، ناحیه ۱۸ به صورت تصادفی انتخاب و از بین تمامی مدارس ناحیه آموزشی مذکور، تعداد ۳۰ دانش‌آموز پسر دارای اختلال لکنت زبان به روش نمونه‌گیری هدفمند و ۳۰ دانش‌آموز پسر بدون لکنت زبان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشــنامه های انعطــاف‌پــذیری شــناختی دنیس و ونـدروال، اجتناب شناختی سکستون و داگاس، ناگویی خلقی تورنتو و شدت لکنت رایلی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که نمرات میانگین دانش‌آموزان دارای اختلال لکنت در مقایسه با همتایان عادی در انعطاف‌پذیری شناختی پایین‌تر، اما در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی بالاتر است (۰/۰۵p<).
نتیجه‌­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به اختلال لکنت نسبت به همتایان عادی خود در متغیرهای انعطاف‌پذیری شناختی ضعیف‌تر و در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی نسبت به افراد عادی بالاترند.
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری شناختی، اجتناب شناختی، ناگویی خلقی، اختلال لکنت، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 517 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/8/20 | انتشار: 1398/9/10



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها