دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 26-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، morteza_omid@scu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3229 مشاهده)
مقدمه: در رویکرد جدید به مدرسه ترکیبی از نقش‌های فردی و اجتماعی بر رشد و پیشرفت دانش آموزان در مدرسه اثرگذار است؛ بنابراین در کنار عوامل فردی مانند ویژگی‌های شخصیتی، هویت تحصیلی و التزام تحصیلی به عواملی مانند جو مدرسه و مهارت حل تعارض بین فردی که بیشتر به بعد اجتماعی مدرسه مربوط می‌شود، توجه شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی با میانجی‌گری ویژگی‌های شخصیتی (وظیفه‌شناسی) بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم شهر دزفول در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و نمونه آماری برابر با ۳۰۰ دانش‌آموز بود که به روش تصادفی نسبتی مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ از طریق پرسشنامه جو مدرسه، پرسشنامه مدیریت تعارض، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی (نئو)، پرسشنامه التزام تحصیلی و پرسشنامه هویت تحصیلی جمع‌آوری گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری مناسب در سطوح توصیفی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمام‌مسیرهای مدل فرضی به‌جز مسیر راهبردهای حل تعارض به هویت و التزام تحصیلی در سطح ۰/۰۵P<معنی‌دار هستند.
نتیجه‌گیری: جو مدرسه بر التزام تحصیلی و هویت تحصیلی اثر مستقیم دارد و راهبردهای حل تعارض از طریق ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی به بهبود التزام تحصیلی کمک می‌کند.
متن کامل [PDF 876 kb]   (1632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/29 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1398/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.