:: دوره 5، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مؤلفه های نظریه انتخاب بر کاهش تعارض والد-فرزندی دانش آموزان دختر
نسرین حسین پناهی ، دکتر محمود گودرزی
دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل خانوادگی که روان­ شناسان در شکل­ گیری مشکلات رفتاری نوجوانان به آن اهمیت می ­دهند، تعارض والدین با نوجوانان می ­باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه ­های نظریه انتخاب بر کاهش تعارضات والد- فرزندی دختران مقطع متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر سنندج  بودند. نمونه ­هایی این تحقیق به روش در دسترس در دو گروه تجربی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. این گروه ­ها هرکدام از 20 نفر تشکیل شده بود (20 نفر گروه تجربی و 20 نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه تعارضات والد- فرزندی موری اشتراوس (1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته­ ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش نظریه انتخاب به طور معناداری بر افزایش استدلال  و کاهش پرخاشگری اثربخش است (05/0>P). اما اثر معناداری بر کاهش خشونت ندارد (05/0<P).
نتیجه­ گیری: براساس یافته ­های این پژوهش، نتایج این تحقیق می­ تواند در مراکز روان­شناسی و مشاوره برای ارتقاء و بهبود ارتباط والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، تعارضات والد- فرزندی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 416 kb]   |   متن کامل (HTML)   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۳


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها