Hadei N, Shairi M. Comparing Rorschach Variables based on the Exner's Comprehensive system (2003) in 5-7, 9, 10, 11, 12 years old groups. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 4 (4) :69-86
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-445-fa.html
هادئی نفیسه، شعیری محمدرضا. مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروههای سنی 7-5 ساله، 9 ساله، 10 ساله، 11 ساله،12 ساله. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1396; 4 (4) :69-86
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-445-fa.html
1- دانشگاه شاهد، تهران ، nafisehadi0098@gmail.com
2- دانشگاه شاهد، تهران
چکیده: (2946 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر تعیین تفاوت نتایج نمونههای غیربالینی 7-5، 9، 10، 11 و 12 ساله با یکدیگر بوده است تا مشخص گردد آیا میتوان از یک تغییر خطی در متغیرهای رورشاخ با توجه به سن یا تحول روانشناختی سخن گفت؟
روش: تحقیق حاضر پیرو طرحی علی – مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش از دو قسمت تشکیل شده است: دانش آموزان پژوهش حاضر و نیز، پژوهشهای دلاوری (1390)، کاشفی (1392)، محسنی زاده (1392) حسینی نسب (2016). البته قابل ذکر است که دانش آموزان پژوهش حاضر شامل 99 کودک 12 ساله بود که در پایهی ششم مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند و از 5 منطقه آموزشوپرورش شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) انتخاب شده و توسط آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرارگرفتهاند.
یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین نمونههای سنین مختلف در برخی متغیرهای گستره، محتوا، تعیینکننده، کیفیت تحولی و کیفیت شکل و پاسخهای رایج تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: از تفاوتهایی بین گروههای سنی مشاهده شد، چنین به نظر میرسد که تغییر همنوا و یا خطی در این گروههای سنی وجود ندارد. اما با نگاه تحولی میتوان تفاوتهای معناداری را در متغیرهای رورشاخ مشاهده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار: 1396/10/18