دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 62-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران- آدرس مازندران- بابلسر- خیابان شهید بهشتی- پردیس دانشگاه مازندران دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، s.yahyazadeh@umz.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
چکیده:   (4197 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت خودآگاهی است، این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (۲۸۷۸=N)؛ که پرسشنامه‌های سبک هویت و مسئولیت‌پذیری در میان ۲۰۰ نفر از آن‌ها توزیع شد. به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۳۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (۱۵ نفر آزمایش) و (۱۵ نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش ۱۲ جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌ سبک هویت (ISI-۶G) و مقیاس مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسئولیت‌پذیری و ایجاد هویت‌یابی در دانش آموزان شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده آن است که آموزش خود‌آگاهی می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری و هویت‌یابی در دانش آموزان اثرگذار باشد؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
متن کامل [PDF 723 kb]   (1931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/18 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1397/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.