:: دوره 5، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 18-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهین‌شهر
آقای نعمت اله یارالهی ، خانم مهتاب رحیمی، خنم آرام خباز شیرازی
دانشگاه شاهد تهران
چکیده:   (528 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین مشکلات نوجوانان است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عوامل شخصیتی می‌توانند تغییرات خلقی را در طول زمان پیش‌بینی کنند و برخی تیپ‌های شخصیتی نسبت به ابتلا به اختلالات روانی از سایر تیپ‌ها مستعدتر هستند.
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه میان تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهین‌شهر در سال 96-95 بود که از بین آن‌ها 126 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند.
ابزار: ابزار پژوهش پرسشنامه تیپ شخصیتی D دنولت با دو بعد عواطف منفی (NA) و بازداری اجتماعی (SI) و پرسشنامه افسردگی بک-II بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه روش گام‌به‌گام با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی D  و هریک از ابعاد آن (NA و SI) با افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0>P). هم‌چنین، نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد که از میان مؤلفه‌های تیپ شخصیتی D، عواطف منفی می‌تواند افسردگی را به‌طور معناداری پیش‌بینی نماید (001/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و اهمیت دوره نوجوانی، لازم است راهبردهایی مؤثر و متناسب با ویژگی‌های شخصیتی افراد جهت کاهش عواطف منفی و تقویت روابط اجتماعی سالم در محیط‌های خانوادگی، اجتماعی و آموزشی آنان در نظر گرفته شود.
 
واژه‌های کلیدی: تیپ شخصیت D، هیجانات منفی، بازداری اجتماعی، افسردگی، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 662 kb]   |   متن کامل (HTML)   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۴


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها