دوره 5، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 5 صفحات 29-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشگاه کردستان ، farhangmad@gmail.com
2- گروه مشاوره، دانشگاه کردستان
چکیده:   (3161 مشاهده)
مقدمه: افراد دوزبانه به  دلیلِ متفاوت  بودن زبان مادری شان با زبان رسمی در زمینه یادگیری با مشکلاتی مواجه هستند که شیوه خودتنظیمی و راهبردهای فراشناختی می توانند آن را تعدیل نمایند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم در دانش آموزان دو زبانه انجام شد.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ۳۹۰ دانش آموز به شیوه تصادفی از میان دانش آموزان دختر و پسر دوزبانۀ مقطع متوسطه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی )
MSLQ (مقیاس آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI)و  مقیاس مشکلات یادگیریCLDQ) استفاده شد.
یافته ها: برازش مدل ساختاری نشان داد که بین خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم رابطه­ی منفی معناداری وجود دارد و مدل از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجه گیری: به نظر می رسد شناسایی و ارتقای راهبردهای خودتنظیمی و فراشناختی در برنامه‌های آموزشی احتمال بروز مشکلات یادگیری را کاهش می دهد.
متن کامل [PDF 840 kb]   (1780 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/8 | پذیرش: 1397/9/1 | انتشار: 1397/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.