دوره 5، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 6 صفحات 42-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alinezhad M, Sabahi P, Kargarbarzi H, Mobin M. The Effectiveness of Working Memory improving on cognitive restraint. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 5 (6) :34-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-322-fa.html
علینژاد محسن، صباحی پرویز، کارگربرزی حمید، مبین میثم. اثربخشی تقویت حافظه کاری بر بازداری شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (6) :34-42

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-322-fa.html


1- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، mohsen.alinezhad@yahoo.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، البرز، ایران.
4- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (4019 مشاهده)

مقدمه: ضعف در بازداری شناختی منجر به نارسایی در حافظه کلامی و غیر­کلامی، هیجان و کنترل توجه می­گردد که نیازمند توجه بیش‌تر است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تقویت حافظه کاری بر بازداری شناختی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش­آزمون- پس‌آزمون و گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه علامه طباطبایی (ره) شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بود که از بین آنان ۳۰ نفر به شیوه­ نمونه­گیری در دسترس، انتخاب و به روش تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه ۱۵ نفر). ده جلسه مداخله تقویت حافظه کاری (از طریق نرم افزار ان بک) برای گروه آزمایش انجام شد. آزمودنی­ها در هر گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله مقیاس هوش وکسلر و آزمون واژه- رنگ استروپ مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در مرحله پس­آزمون گروه آزمایش بهبود معناداری در نمرات بازداری شناختی نشان دادند. (۰/۰۵>p).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان از مداخله تقویت حافظه کاری در بهبود بازداری شناختی دانشجویان استفاده کرد.

متن کامل [PDF 553 kb]   (1815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/19 | پذیرش: 1397/9/29 | انتشار: 1397/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb