دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 86-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران.
2- دانشگاه پیام نور ارومیه، ایران
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران. ، Sf.mehraban@yahoo.com
چکیده:   (3324 مشاهده)

مقدمه: ورود به سربازی سلامت روانی فرد را تحت تأثیر قرار می­دهد. یکی از راهکارهای بهبود سلامت روان افراد یادگیری مهارت‌های تاب‌آوری است.
هدف:‌‌هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های تاب­آوری بر سلامت روان سربازان بود.
روش: نوع مطالعه پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل سربازان وظیفه ستاد انتظامی کرمانشاه بودند که از بین آن‌ها تعداد ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، ۱۹۷۹) استفاده شد. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه تحت (به مدت ۷۵ دقیقه و هفته‌ای دو جلسه) آموزش قرار گرفتند، سپس نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله آموزش مهارت های تاب‌آوری در افزایش سلامت روان سربازان در گروه آزمایش تأثیر معنی‌داری داشته است (۰/۰۱>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارت‌های تاب­آوری موجب افزایش سلامت روان سربازان می‌شود؛ بنابراین این برنامه آموزشی و کارگاه‌ها و تشکیل گروه‌های مشاوره و حمایتی می‌تواند جزء برنامه‌های مداخلاتی در جهت بهبود سلامت سربازان مورداستفاده قرار گیرند.

متن کامل [PDF 522 kb]   (1891 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/9 | پذیرش: 1397/8/20 | انتشار: 1397/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.