مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، mkadkhodaie@gmail.com
چکیده:   (46 مشاهده)
مقدمه: خواندن از مهم­ترین نیازهای آموزشی دانش­آموزان است. از عوامل مؤثر بر خواندن، نگرش خواندن و انگیزش خواندن است. یکی از رویکردهای نوآورانه در تدریس و یادگیری، یادگیری مغزمحور است که با طراحی طبیعی مغز سازگار است.
هدف: بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر نگرش خواندن و انگیزش خواندن در دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی است.
روش: پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون، با گروه آزمایش و کنترل و دوره­ پیگیری 2 ماهه انجام شد. جامعه­ آماری پژوهش حاضر، کلیه­ دانش­آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 شهرستان خمینی­شهر بودند که از میان آنها 30 دانش­آموز که واجد شرایط ورود به پژوهش بودند، به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند؛ سپس آموزش یادگیری مغزمحور بر روی گروه آزمایش اجرا و در پایان، هر دو گروه دوباره با پرسشنامه نگرش خواندن مک­کنا و کی­یر (1990) و پرسشنامه انگیزش خواندن ویگفیلد و گاتری (1997) ارزیابی شدند. یافته­ها با استفاده از نسخه 27 نرم افزار SPSS و به روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته­‌ها: آموزش یادگیری مغزمحور باعث افزایش میانگین نمره نگرش خواندن (83/0=Eta، 001/0>P، 908/138=F) و افزایش میانگین نمره انگیزش خواندن (94/0=Eta، 001/0>P، 87/462=F) در دانش­آموزان شده است.
نتیجه­‌گیری: با توجه به یافته­های حاصل، به نظر می­رسد آموزش یادگیری مغزمحور، در بهبود نگرش خواندن و انگیزش خواندن دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان خمینی­شهر، اثربخش بوده و توصیه می­شود در مدارس برای ارتقای نگرش خواندن و انگیزش خواندن دانش­آموزان، از این روش استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: نگرش، مغز، آموزش، انگیزش، خواندن.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1403/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.