1- کارشناسی ارشد روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، amiri_tmu@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد یزد، یزد. ایران.
چکیده: (218 مشاهده)
مقدمه: اختلالهای اضطرابی در کودکان بر عملکرد اجرایی و مهارتهای اجتماعی این کودکان تأثیر گذار است. در این زمینه کمتر پژوهشی به بررسی اثر بخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود این عوامل در کودکان دارای اختلالات اضطرابی بهطور همزمان مبادرت داشتهاند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش نشانگان اضطراب، عملکرد اجرایی و مهارتهای اجتماعی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی بود.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کودکان دارای اختلالات اضطرابی در منطقه شال استان قزوین در سال 1402 تشکیل میدادند، از میان این کودکان30 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اضطراب رینولدز (1978)، عملکرد اجرایی کولیج (2002) و مهارتهای اجتماعی کودکان ماتسون (1983) استفاده شد. بازی درمانی شناختی رفتاری در 8 جلسه یکساعته اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بیانگر اثر معنادار بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش علائم اضطرابی کودکان گروه آزمایش بود (01/0≥ P)، همچنین بازی درمانی شناختی-رفتاری اثر معناداری بر بهبود کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی در گروه آزمایش داشت (01/0≥ P).
نتیجهگیری: بازی درمانی شناختی رفتاری بر کاهش علائم اختلالهای اضطرابی و بهبود مهارتهای اجتماعی و عملکردهای اجرایی در کودکان تأثیر گذار است. بنابراین پیشنهاد میشود در طراحی مداخلات مؤثر در افزایش توانمندیهای روانشناختی کودکان از آموزش بازی درمانی شناختی رفتاری بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/13 | پذیرش: 1403/11/13