1- دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی ،گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران. ، samane3677s@gmail.com
چکیده: (49 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به بازهای رایانهای بهعنوان استفاده بیش از حد از آنها تعریف شده است که به مشکلات اجتماعی و عاطفی منجر میشود و کاربر با وجود این مشکلات، قادر به کنترل این استفاده نیست.
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای رایانهای بر مبنای ویژگیهای روانشناختی و سبکهای والدگری با میانجیگری نگرش به تحصیل بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی برمبنای معادلات ساختاری بود. جامعهیآماری تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1404 - 1403 بود که 250 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای اعتیاد به بازیهای رایانهای زندیپیام و همکاران (1394)، فقدان لذت جویی اسنیت و همکاران (۱۹۹۹)، تحمل پریشانی سیمون و گاهر (۲۰۰۵)، سبک والدگری دیانا بامریند(1972) و پرسشنامه نگرش تحصیلی اکبری (۱۳۸۳) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS نسخه26و Amos نسخه 24 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضرایب مسیرهای مستقیم ویژگی روانشناختی (55/0β= ، 004/0= P) و سبکهای والدگری به نگرش به تحصیل (43/0β= ، 008/0= P)، ویژگی روانشناختی (31/0β= ، P < 0.001)، سبکهای والدگری(46/0β= ، P < 0.001) و نگرش به تحصیل به اعتیاد به بازیهای رایانهای (27/0β= ، P < 0.001)، معنیدار بود. نتایج اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد که نگرش به تحصیل در این مدل نقش میانجیگری دارد(P < 0.005).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ویژگی روانشناختی و سبکهای والدگری از طریق میانجیگری نگرش به تحصیل بر اعتیاد به بازیهای رایانهای اثر میگذارند؛ بنابراین برگزاری کارگاههایی با هدف کاهش و پیشگیری از اعتیاد به بازیهای رایانهای توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1403/8/29