مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه، قروه، ایران ، Farzadzandi547@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (33 مشاهده)
مقدمه: درک و شناسایی افکار خودکشی در دانشجویان با علائم اختلال شخصیت مرزی می‌تواند به توسعه مداخلات مؤثر کمک کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری افکار خودکشی دانشجویان با علائم اختلال شخصیت مرزی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی با طراحی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) در جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دارای علائم اختلال شخصیت مرزی دانشگاه آزاد سنندج ۱۴۰۱۱۴۰۲ با روش نمونه‌گیری هدفمند ۲۸۸ نفری بود. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی افکار خودکشی (۱۹۶۱)، مقیاس تکانشگری بارت (۱۹۹۵)، پرسشنامه‌ی تحریف‌های شناختی (۲۰۰۴)، پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی هیجان (۲۰۰۷) و پرسشنامه‌ی علائم اختلال شخصیت مرزی (۱۹۸۴) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-26 صورت گرفت.
یافته‌ها: تکانشگری و راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر افکار خودکشی داشتند (001/0 > p ؛52/6 =t ، 15/8 =t). در حالی که راهبردهای مثبت تأثیر مستقیم، منفی و معناداری داشتند (05/0 > p، 81/5-=t).
تحریف‌های شناختی نیز تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر افکار خودکشی داشت (001/0 > p، 12/3 =t). تاثیر غیرمستقیم تکانشگری و تحریفات شناختی از طریق راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر افکار خودکشی نیز معنادار بود (05/0 > p).

نتیجه‌گیری: تکانشگری، تحریف‌های شناختی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان، پیش‌بینی‌کننده‌های قوی افکار خودکشی هستند و راهبردهای مثبت نقش حفاظتی دارند. لذا پیشنهاد می‌شود در مراکز آموزشی، مهارت‌های تنظیم هیجان مثبت در دانشجویان با علائم اختلال شخصیت مرزی برای کاهش افکار خودکشی تقویت شود
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/25 | پذیرش: 1403/8/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb