دوره 12، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 86-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Z, Vaziri S, Lotfi kashani F. The effectiveness of interpersonal and social rhythm therapy combined with motivational interviewing on increasing life satisfaction of visually impaired students with major depression: a single subject study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (1) :65-86
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2269-fa.html
غلامی زهرا، وزیری شهرام، لطفی کاشانی فرح. اثربخشی ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی در تلفیق با مصاحبه انگیزشی بر افزایش رضایت از زندگی دانشجویان کمبینای مبتلا به افسردگی اساسی: مطالعه تک آزمودنی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (1) :65-86

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2269-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. ، shahram.vaziri@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
چکیده:   (557 مشاهده)

مقدمه: هدف از درمانها نه تنها باید عدم وجود بیماری باشد، بلکه هم‌چنین بهبود رضایت از زندگی بیمار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی در تلفیق با مصاحبه انگیزشی بر افزایش رضایت از زندگی دانشجویان کمبینای مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد.

روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح تک آزمودنی با خط پایه چندگانه بود. جامعه آماری شامل اعضای گروه واتساپ دانشجویان بهزیستی مشهد در شهریورماه 1401، (110 عضو)، بود؛ از آن میان 2 شرکتکنندهی کم‌بینای مبتلا به افسردگی اساسی (یک خانم و یک آقا)، به روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از پرسش‌نامه افسردگی بک- ویرایش دوم (1996) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت رضایت و لذت از زندگی اندیکت و همکاران (1993) برای ارزیابی استفاده گردید. شرکتکنندگان 12 جلسه، 1 ساعت در هفته، مداخله را دریافت کردند؛ و 3 ماه پیگیری شدند. دادهها به کمک شاخص تغییر پایا، اندازه اثر و تحلیل دیداری نمودارها، تحلیل گردید.

یافتهها: نتایج نشان داد، ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی در تلفیق با مصاحبه انگیزشی رضایت از زندگی شرکت‌کنندگان را در پس از درمان تا مرحله پیگیری به طور قابل توجهی افزایش داده است.

نتیجهگیری: یافتهها از این امر حمایت میکند که تلفیق ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی با مصاحبه انگیزشی میتواند روش مناسبی برای افزایش رضایت از زندگی دانشجویان کم‌بینای مبتلا به افسردگی اساسی باشد؛ لذا پیشنهاد میشود از این مداخله به منظور ارتقای کیفیت زندگی این افراد استفاده شود.

متن کامل [PDF 1047 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1403/3/29 | انتشار: 1404/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb