 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Rezaeean F,  Esmaeilzadeh Ghandhari, M,  Fahimdevin H. Design and Development of Cognitive-Based Educational Strategies to Combat Illicit Drug Use in Bodybuilding Clubs of the Country.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (4) :136-148
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2040-fa.html   
                    
                    رضائیان فرزانه،  اسماعیل زاده قندهاری محمدرضا،  فهیم دوین حسن. طراحی و تدوین استراتژی های آموزشی مبتنی بر رویکرد  شناختی به منظور مقابله با مصرف داروهای غیرمجاز در باشگاه های بدن سازی کشور.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (4) :136-148
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2040-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری مدیرت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران 
 2- استادیارگروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران ، mohamadrezaesmaeilzadeh1980@gmail.com
 3- دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2364 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: امروزه ورزش به عنوان یک پایه بین المللـی در سراسـر جهـان از طرفی سوء مصرف داروها و مکمـلهـا در ورزش مطرح است، از طرفی سوء مصرف داروها و مکمـل هـا در ورزش یکی از معضلاتی است که جوامع کنونی بـا آن روبـرو هسـتند.
هدف: تحقیق پیش رو با هدف طراحی و تدوین استراتژی های آموزشی مبتنی بر رویکرد  شناختی به منظور مقابله با مصرف داروهای غیرمجاز در باشگاه های بدن سازی کشور انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدرسان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور و اساتید علوم ورزشی آگاه به موضوع پژوهش بود و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار جی پاور نسخۀ 1/3 ، 402 نفر به دست آمد. از اینرو، تعداد 450 پرسشنامه پخش شد و 408 نفر به پرسشنامه پژوهش به صورت صحیح پاسخ دادند. از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. این پرسشنامه شامل 26 گویه و 7 مؤلفه با طیف لیکرتی 5 گزینهای(کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) بود. پس از تائید روایی پرسشنامه ها به کمک 8 نفر از اساتید و متخصصان امر، پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تائید رسیده و از آن ها برای جمع آوری داده ها استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جدول و نمودارهای فراوانی و فراوانی نسبی ویژگی های جمعیت شناختی مشارکت کنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی به منظور بررسی مدل پژوهش از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SmartPLS نسخه 4 استفاده شد. 
یافتهها: نتایج تحلیل داده های تحقیق نشان داد که محتوای آموزش شناختی، سبک رهبری شناختی، کسب اطلاعات، انتشار اطلاعات، حذف اطلاعات، روشهای آموزش با رویکرد شناختی و منابع انسانی در آموزش با رویکرد شناختی از استراتژی های آموزشی مبتنی بر رویکرد  شناختی به منظور مقابله با مصرف داروهای غیرمجاز در باشگاه های بدن سازی کشور است. 
نتیجهگیری: با توسعه دانش شناختی ورزشکاران این حوزه، آنها را متقاعد به دوری و اجتناب از مصرف این مکمل ها نمود و لذا برای توسعه دانش شناختی می بایست برنامه ریزی جامعی در خصوص طراحی محتوای دانش شناختی، تربیت نیروی انسانی خبره در این حوزه    و توجه به دانش و آگاهی مربیان و مسئولین این حوزه نمود. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1402/2/17 | پذیرش: 1402/7/10 | انتشار: 1403/7/1