1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Afrooz@ut.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (748 مشاهده)
مقدمه: بخش عمده مشکلات و محدودیتهای کودکان با نشانگان داون ناشی از محدودیتهای ظرفیت هوشی آنها است. مرور شواهد پژوهشی حاکی از آن است که بهترین نوع مداخلات در این زمینه، مداخلات بهنگام خانواده محور است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور بر ظرفیت هوشی دانشآموزان با نشانگان داون انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان با نشانگان داون شهر کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ دانشآموز در دامنه سنی ۸ تا ۱۲ سال بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۱۱ جلسه هفتگی و هر جلسه ۲ ساعت تحت مداخله قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات نسخه چهارم آزمون هوش وکسلر کودکان (۲۰۰۳) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره و نسخه ۲۶ نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور به طرز معناداری موجب افزایش نمره کلی ظرفیت هوشی (۰/۰۱>P) و زیرمقیاسهای درک کلامی (۰/۰۳>P)، حافظهکاری (۰/۰۱>P) و سرعت پردازش (۰/۰۱>P) میشود؛ اما بر زیرمقیاس استدلال ادراکی تأثیر معناداری ندارد (۰/۳۰<P).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که به واسطه تقویت حواس و حرکات کودک و بهبود روابط وی با اعضای خانواده، برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور به رشد ظرفیت هوشی کودک میانجامد؛ لذا میتوان این برنامه را به عنوان مداخلهای مناسب جهت افزایش ظرفیت هوشی دانشآموزان با نشانگان داون پیشنهاد نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/22 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/2/5