دوره 10، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 158-147 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Afrooz@ut.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (748 مشاهده)
مقدمه: بخش عمده مشکلات و محدودیت­‌های کودکان با نشانگان داون ناشی از محدودیت­‌های ظرفیت هوشی آن­‌ها است. مرور شواهد پژوهشی حاکی از آن است که بهترین نوع مداخلات در این زمینه، مداخلات بهنگام خانواده محور است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور بر ظرفیت هوشی دانش‌­آموزان با نشانگان داون انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمه­‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌آموزان با نشانگان داون شهر کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ دانش‌­آموز در دامنه سنی ۸ تا ۱۲ سال بود که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۱۱ جلسه هفتگی و هر جلسه ۲ ساعت تحت مداخله قرار گرفت. ابزار جمع­‌آوری اطلاعات نسخه چهارم آزمون هوش وکسلر کودکان (۲۰۰۳) بود. جهت تحلیل داده‌­ها از آزمون کوواریانس چندمتغیره و نسخه ۲۶ نرم‌افزار
SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور به طرز معناداری موجب افزایش نمره کلی ظرفیت هوشی (۰/۰۱
>P) و زیرمقیاس‌­های درک کلامی (۰/۰۳>P)، حافظه­‌کاری (۰/۰۱>P) و سرعت پردازش (۰/۰۱>P) می­‌شود؛ اما بر زیرمقیاس استدلال ادراکی تأثیر معناداری ندارد (۰/۳۰<P).
نتیجه‌گیری: می­‌توان نتیجه گرفت که به واسطه تقویت حواس و حرکات کودک و بهبود روابط وی با اعضای خانواده، برنامه توانمندسازی حسی- حرکتی خانواده محور به رشد ظرفیت هوشی کودک می­‌انجامد؛ لذا می­‌توان این برنامه را به عنوان مداخله‌­ای مناسب جهت افزایش ظرفیت هوشی دانش‌­آموزان با نشانگان داون پیشنهاد نمود.
متن کامل [PDF 721 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/22 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/2/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.