Mardoukhi D, Hashemi T, Khanjani Z. Effectiveness of emotional-social skills traning in psychological distress and social isolation by moderating the coping styles in symptoms of depressed adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :105-117
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.html
مردوخی دانا، هاشمی تورج، خانجانی زینب. اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیلگری سبکهای مقابلهای در نوجوانان دارای نشانههای افسردگی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (6) :105-117
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Danamardokhy73@gmail.com
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (1784 مشاهده)
مقدمه: اختلال افسردگی با پیامدهای مختلفی مانند آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی همراه است که رفع آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی در نوجوانان دارای نشانههای افسردگی با تعدیلگری سبکهای مقابلهای انجام شد.
روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایشی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مبتلا به افسردگی شهرستان بانه با دامنه سنی ۱۶- ۱۸ سال، در سال ۱۳۹۹ بودند که ۳۰ نفر بهصورت هدفمند و غربالگری براساس نتایج مقیاس سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن به عنوان نمونه آماری انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری (هیجانمدار و مسئلهدار) تقسیم شدند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه انزوای اجتماعی بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر بهبود آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی اثربخش بود. همچنین سبکهای مقابلهای اثر آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی را بر آشفتگی روانشناختی و نشانههای انزوای اجتماعی تعدیل میکند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد که آموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی به نوجوانان دارای نشانههای افسردگی مفید و باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی میشود و در این تغییرات نوع سبکهای مقابلهای نیز تأثیرگذار بود. پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی در برنامه درمانی نوجوانان مبتلا به افسردگی گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1401/10/21 | انتشار: 1401/11/3