Kouhzadi B, Jahangirfard M, Hajalian F. Evaluation of cognitive and educational-motivational indexes affecting on human resource risk management. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :53-63
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1583-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Jahangirfard@iaufb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1350 مشاهده)
مقدمه: مدیریت منابع انسانی در هر سازمان، کلید اصلی دستیابی به اهداف سازمان تلقی میشود؛ چرا که ایدههای جدید برای شکوفایی و نوآوری دستیابی به تولیدات جدید است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی شاخصهای شناختی و آموزشی- انگیزشی مؤثر بر مدیریت ریسک منابع انسانی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمام کارکنان بانک تجارت استان تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. تعداد ۳۱۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ادامه پرسشنامههای ویژگیهای جمعیت شناختی و مدیریت ریسک منابع انسانی توزیع و پس از تکمیل جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS نسخه ۴ و نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد شاخص شناختی با ۷ مؤلفه و شاخص آموزشی- انگیزشی با ۶ مؤلفه ارتباط معناداری (۰/۷۷ تا ۰/۸۴) با مدیریت ریسک منابع انسانی دارد. همچنین پژوهش حاضر نشان داد در نهایت شاخصهای شناختی رضایت شغلی، تعهد سازمانی، کاهش فرسودگی شغلی و شاخص آموزشی- انگیزشی بهرهوری شغلی بر مدیریت ریسک منابع انسانی تأثیر معنادار و مستقیم دارند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر رضایت شغلی، تعهد سازمانی، کاهش فرسودگی شغلی و بهرهوری شغلی تأثیر مهمی بر مدیریت ریسک منابع انسانی دارند؛ لذا افرادی که آزادی عمل و مشارکت بیشتر در تصمیمگیریها داشته باشند میتوانند رضایت، آگاهی و انگیزش کارکنان را افزایش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/20 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار: 1401/11/3