دوره 9، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarlak M, Lotfi Kashni F, Mirhashmi M. Use of structural modeling to explain high school students obsessive beliefs based on symptoms of stress, anxiety, and depression, metacognitive beliefs, and self-esteem: The mediating role of inferential confusion. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (2) :1-15
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1480-fa.html
سرلک معصومه، لطفی کاشانی فرح، میرهاشمی مالک. مدل‌یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش‌آموزان دبیرستانی براساس نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزت‌نفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (2) :1-15

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1480-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Lotfi.kashani@riau.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1856 مشاهده)
مقدمه: افکار، تکانه‌ها و یا تصاویر مزاحم هسته اصلی اختلال وسواسی اجباری هستند. از سوی دیگر باورهای وسواسی عامل مهمی در تبدیل افکار مزاحم به افکار وسواسی می‌باشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل­‌یابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانش‌آموزان دبیرستانی براساس نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزت‌نفس با نقش میانجیگرانه آشفتگی استنتاج انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. حجم نمونه ۳۰۰ نفر بود که با شیوه نمونه‌­گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه‌های باورهای وسواسی (
OBQ۴۴)، استرس، اضطراب و افسردگی (DASS۲۱)، باورهای فراشناختی (MCQ-۳۰)، آشفتگی استنتاج (ICQ-EV) عزت‌نفس (RSES) انجام شد. تحلیل داده‌­ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری توسط نرم‌افزارهای SPSS نسخه ۲۰ و AMOS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافته­‌ها: شاخص‌های برازندگی مدل اندازه‌گیری (
RMSEA=۰/۰۸۴, x۲/df=۳/۱۲) از برازش مدل اندازه‌گیری حمایت کردند. همچنین شاخص‌های برازندگی مدل ساختاری (RMSEA=۰/۰۶۴, x۲/df=۲/۲۴) نشانگر برازش مدل ساختاری با داده‌های گردآوری شده بودند.
نتیجه‌گیری: باورهای فراشناختی، نشانه‌های استرس، افسردگی، اضطراب و عزت‌نفس از عوامل موثر بر باورهای وسواسی بودند، که آشفتگی استنتاج در روابط آنها با باورهای وسواسی نقشی میانجی ایفا می‌نمود. ازاین­‌رو در اصلاح باورهای وسواسی حذف و یا تعدیل عوامل سببی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 619 kb]   (878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/1/24 | انتشار: 1401/3/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb