دوره 9، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 163-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، amirdana2010@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1586 مشاهده)
مقدمه: یکی از شایع‌ترین اختلال‌ها که در دوران کودکی بروز پیدا می‌کند، اختلال نقص توجه/ بیشفعالی است که با ویژگی‏‌هایی چون نارسایی توجه، بیش­‌فعالی و رفتارهای تکانشی مشخص گردیده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعال انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌­ی آماری پژوهش شامل کلیه کودکان ۶ سال دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعال مراجعه کننده به مراکز مشاوره روانشناختی کودکان شهر گرگان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونه­‌گیری از نوع نمونه­‌گیری در دسترس بود که ۳۰ نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمع­ آوری داده­‌ها از آزمون تعادل لک‌لک و آزمون رنگ واژه استروپ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگین­‌های پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل بود؛ بدین معنی که آموزش تمرینات تعادلی می‌تواند میزان تعادل ایستا (۰/۰۰۱>
p؛ ۱۹/۴۵=F) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱>p؛ ۲۸/۶۳=F) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال را بهبود بخشد.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات تعادلی بر توجه انتخابی و تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال مؤثر است. از این رو به نظر می­‌رسد گنجاندن این برنامه‌ی تمرینی در برنامه­‌ی توانبخشی این کودکان مفید باشد.
متن کامل [PDF 770 kb]   (985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/10 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/1/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.