دوره 8، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 80-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، faribafaran94@gmail.com
3- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1714 مشاهده)
مقدمه: پژوهش یکی از عوامل مؤثر در ارتقای خدمات مشاوره و روان‌درمانی است به همین دلیل سنجش مهارت­‌های پژوهشی مشاوران ضروری است.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی مهارت­‌های پژوهشی مشاورین ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه­‌های علوم پزشکی منطقه غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام و دانشکده پرستاری سنقر- اسدآباد) در سال ۱۳۹۷ بود.
 روش: در این پژوهش توصیفی ۴۱ نفر از مشاوران ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه­‌های علوم پزشکی منطقه غرب کشور در سال ۱۳۹۷ با روش نمونه­‌گیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجش مهارت­‌های پژوهشی مراه (۲۰۱۰) بود. داده‌­های پژوهش با روش­ همبستگی پیرسون در نرمافزار
SPSS نسخه ۲۲ تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته­‌ها: در بخش یافته­‌های توصیفی نتایج حاکی از آن بود که ۶۱% مشاوران زن و ۳۹% مرد بودند، ۶۳/۴% از پاسخگویان در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۱% نیز سابقه کار بین ۱ سال تا ۵ سال داشتند. نمرات میانگین مهارت روش‌­شناسی به عنوان میانگین مطلوب ۸/۶±۳/۰۶ و نمرات میانگین مهارت آماری به عنوان میانگین نامطلوب ۵/۲±۲/۰۶ سنجیده شد، همچنین یافته‌­ها حاکی از آن بود که از بین شاخص­‌های مورد بررسی فقط مقطع تحصیلی افراد با میزان مهارت­‌های پژوهشی افراد مورد مطالعه ارتباط معناداری داشت. (۰۰۰>
P)
نتیجه‌­گیری: به طور کلی می‌­توان نتیجه گرفت که میزان مهارت­‌های پژوهشی مشاوران در حد متوسط بود، ضعف دیدگاه پژوهشی در بعضی از مشاوران و همچنین اولویت دادن ارائه خدمات مشاوره‌­ای نسبت به کارهای پژوهشی در حیطه شغلی می­‌تواند عواملی برای این موضوع باشد.

متن کامل [PDF 707 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/3 | پذیرش: 1400/8/1 | انتشار: 1400/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.