Rajaee S, Abtahi M, Shamsipour Dehkordi P. The effect of progressive exercise therapy and combination self-modeling on behavioral disorders in children with intellectual disability. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (5) :27-38
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1196-fa.html
رجایی سهیلا، ابطحی مرضیه، شمسی پور دهکردی پروانه. تأثیر برنامه تمرین درمانی پیشرونده و خود الگودهی ترکیبی بر اختلالات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (5) :27-38
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1196-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، srajaee89@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (1973 مشاهده)
مقدمه: علاوه بر تمرینات بدنی، مداخلههای شناختی مانند تصویرسازی و الگودهی باعث تسهیل یادگیری مهارتها میشوند.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر برنامه تمرین درمانی پیشرونده و خود الگودهی ترکیبی بر اختلالات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با گروه تجربی و کنترل بود. از بین کودکان استثنایی شهرستان نجف آباد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۰ کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر با دامنۀ سنی ۱۲-۸ سال براساس معیارهای ورود به مطالعه به طور تصادفی انتخاب شدند. گروههای تجربی به مدت ۴ هفته و هر هفته چهار جلسه آموزش دیدند. ابزار استفاده شده پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر، فرم معلم بود. دادهها با آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد تفاوت معناداری بین میانگینهای اختلالات رفتاری گروه خود الگودهی ترکیبی و تمرین درمانی پیشرونده در مرحله پسآزمون با میانگینهای آنها در مرحله پیشآزمون وجود دارد (۰/۰۵<P). بررسی میانگینها نشان داد گروه خود الگودهی ترکیبی در مرحله پسآزمون دارای نمره بهتری نسبت به سایر گروهها بود. همچنین در مرحله پسآزمون میانگین اختلالات رفتاری در گروه تمرین درمانی پیشرونده بهتر از گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد تمرین درمانی پیشرونده و خود الگودهی در آموزش و کمک به رفتار کودکان کمتوان ذهنی مؤثر است. آموزش از این طریق میتواند به لحاظ صرف وقت و هزینه برای مربیان، معلمان و والدین مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/11 | پذیرش: 1400/8/24 | انتشار: 1400/9/6