دوره 8، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 62-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Afrashte M, Khanahmady F, Masoumi S. The effectiveness of neurofeedback in reducing attention deficit and aggression in children aged 7-9 years. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (3) :52-62
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1166-fa.html
یوسفی افراشته مجید، خان احمدی فائزه، معصومی ثمین. اثربخشی نوروفیدبک در کاهش علائم بیش‌فعالی/کمبود توجه و پرخاشگری کودکان 9-7 سال. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (3) :52-62

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1166-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، yousefi@znu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، قزوین، ایران
3- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (2264 مشاهده)
مقدمه: دو پدیده اختلال بیش‌­فعالی/ کمبود توجه و پرخاشگری از رایج­‌ترین مشکلات مربوط به کودکان هستند از این رو ارزیابی اقدامات درمانی مؤثر در این مورد مهم است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نوروفیدبک در افزایش توجه و کاهش پرخاشگری کودکان ۹-۷ سال انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان ۹-۷ سال که در زمستان سال ۱۳۹۸، جهت دریافت مداخلات درمانی به کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان بهنود شهر قزوین مراجعه کردند ۳۰ کودک با تشخیص قطعی اختلال به صورت در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۲/۵ ماه به­ صورت ۲ جلسه هفتگی (در مجموع ۲۰ جلسه) تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، ۱۳۸۵) و فرم والد پرسشنامه کمبود توجه/ بیش‌فعالی (کانرز و همکاران، ۱۹۹۹) استفاده شد. برای تحلیل داده­‌ها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار
SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمرات کمبود توجه (۰/۰۱>
P) و پرخاشگری (۰/۰۱>P) (پرخاشگری آشکار و رابطه­‌ای) در مرحله پس‌­آزمون بعد از کنترل نمرات پیش‌­آزمون تفاوت معنادار است؛ یعنی درمان نوروفیدبک موجب افزایش توجه و کاهش پرخاشگری (آشکار و رابطه‌­ای) کودکان ۹-۷ سال شده است.
نتیجه‌­گیری: با توجه به معنی­‌داری نتایج می­‌توان اثربخشی نوروفیدبک را در کاهش کمبود توجه و پرخاشگری به همه کودکان ۹-۷ ساله تعمیم داد و استفاده از آن را در مراکز درمانی به متخصصان توصیه کرد.
متن کامل [PDF 599 kb]   (1282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/4/2 | انتشار: 1400/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb