:: دوره 2، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 16-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تمرینات بدنی اسپارک در بهبود کندی روانی- حرکتی کودکان پیش از دبستان
سودابه اسماعیلی ، یزدان موحدی، سمیرا رستمی، سیما اسماعیلی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
چکیده:   (1290 مشاهده)

خلاصه مقدمه: از جمله مواردی که نظریات کنونی در مورد کودکان ناتوان در یادگیری، بر آن تاکید دارد مهارت های حرکتی می باشد. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات بدنی اسپارک در بهبود کندی روانی- حرکتی کودکان پیش از دبستان بود. مواد و روشها: در این پژوهش، از بین افرادی که تشخیص ناتوانی در یادگیری دریافت کرده بودند، در شهرستان جلفا در سالتحصیلی 94-93، تعداد 30 نفر بعد از تشخیص اختلال به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اورزتسکی، مقیاس مشکلات یادگیری کلورداو و آزمون هوش وکسلر کودکان بود. داده های جمع آوری شده به کمک برنامه SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون بین گروه های آزمایش و کنترل نشان داد (P<./.5). به نحوی که برنامه مورد نظر باعث ارتقای سطح روانی- حرکتی در کودکان ناتوان در یادگیری شده است. نتیجه گیری: تمرینات بدنی منتخب باعث پیشگیری از مشکلات یادگیری کودکان پیش از دبستان می شود و این تاثیر به طور قابل توجهی معنی دار است.

واژه‌های کلیدی: تمرینات بدنی منتخب، حرکات درشت، حرکات ظریف، اعصاب، شناخت
متن کامل [PDF 660 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2917 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰


XML   English Abstract   Print



دوره 2، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها