دوره 8، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 24-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران ، S.Abdizarrin@Qom.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (2912 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از مؤلفه‌های روانشناسی مثبت با متغیرهای متعدد فردی و خانوادگی در حوزه روانشناسی از جمله تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در ارتباط است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش­‌بینی بهزیستی روانشناختی براساس تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در بین دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قم در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بودند، که نمونه­‌ای شامل ۳۵۰ نفر (۱۹۵ نفر مرد و ۱۵۵ نفر زن) به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تمایز یافتگی، پرسشنامه ناگویی هیجانی، ۴ عامل از پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. برای بررسی و تحلیل داده­‌ها از نرم‌­افزار آماری
SPSS نسخه ۲۶ و آزمون­‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل داده‌­ها نشان داد که تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من به صورت معناداری قادر به پیش‌­بینی ۲۵/۳۸ درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی بودند (۰/۰۰۱>
P). همچنین بین بهزیستی روانشناختی با تمایزیافتگی و قدرت من رابطه مثبت و با ناگویی هیجانی رابطه معکوس داشت (۰/۰۱>P).
نتیجه­‌گیری: با توجه به یافته­‌های پژوهش، نقش تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در پیش­‌بینی بهزیستی روانشناختی شایان توجه بود؛ بنابراین می­‌توان بیان کرد سطح تمایزیافتگی و قدرت من بالاتر و ناگویی هیجانی کمتر در بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش دارند و از طریق شناسایی و بهبود این متغیرها در دانشجویان می‌­توان انتظار داشت که بهزیستی روانشناختی آن‌ها ارتقا پیدا کند.
متن کامل [PDF 522 kb]   (1284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/1 | پذیرش: 1400/4/17 | انتشار: 1400/5/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.