[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( فارسی 1393 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 31-43 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
علی اکبر ارجمندنیا، محسن رفیع خواه *
کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
چکیده:   (1272 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری صورت گرفت. روش: نمونه این پژوهش شامل عبارت بود از 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری با نقص در حافظه فعال، 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری بدون نقص در حافظه فعال و 20 دانش‌آموز عادی. دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت گزینش هدفمند از مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از : آزمون هوش ریون، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، آزمون برج لندن و آزمون مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در حافظه فعال دچار نقص می‌باشند در عملکرد برنامه‌ریزی از دانش-آموزان عادی و دانش‌آموزان ناتوانی یادگیری بدون نقص در حافظه فعال ضعیف تر می‌باشند. اما تفاوت معناداری بین گروه عادی و گروه بدون نقص در حافظه فعال در این مولفه وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که هر دو گروه با ناتوانی یادگیری در مولفه انعطاف پذیری ذهنی ضعیف تر از گروه عادی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی حافظه فعال می‌تواند به عنوان یک مولفه اصلی تاثیر زیادی بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: حافظه فعال، کارکردهای اجرایی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 664 kb]   |   متن کامل (HTML)   (777 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱۹
* نشانی نویسنده مسئول: تهران- بزرگراه جلال آل احمد- خیابان دکتر کاردان- دانشکده روانشناسی و علوم تربیت دانشگاه تهران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arjmandnia A A, rafikhah M. The Role of working memory on the performance of Executive functions in students with learning disabilities. 3. 2015; 1 (3) :31-43
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، رفیع خواه محسن. نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. 1. 1393; 1 (3) :31-43

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-fa.html

دوره 1، شماره 3 - ( فارسی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 791 queries by yektaweb 3506