Abdi Zarrin S, Nikkhah Siruei Z. Psychological well-being: the role of self-differentiation, Alexithymia and ego-strength. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (3) :13-24
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1079-fa.html
1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران ، S.Abdizarrin@Qom.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده: (2828 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت با متغیرهای متعدد فردی و خانوادگی در حوزه روانشناسی از جمله تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در ارتباط است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در بین دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قم در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بودند، که نمونهای شامل ۳۵۰ نفر (۱۹۵ نفر مرد و ۱۵۵ نفر زن) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تمایز یافتگی، پرسشنامه ناگویی هیجانی، ۴ عامل از پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. برای بررسی و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۶ و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من به صورت معناداری قادر به پیشبینی ۲۵/۳۸ درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی بودند (۰/۰۰۱>P). همچنین بین بهزیستی روانشناختی با تمایزیافتگی و قدرت من رابطه مثبت و با ناگویی هیجانی رابطه معکوس داشت (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، نقش تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در پیشبینی بهزیستی روانشناختی شایان توجه بود؛ بنابراین میتوان بیان کرد سطح تمایزیافتگی و قدرت من بالاتر و ناگویی هیجانی کمتر در بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش دارند و از طریق شناسایی و بهبود این متغیرها در دانشجویان میتوان انتظار داشت که بهزیستی روانشناختی آنها ارتقا پیدا کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/1 | پذیرش: 1400/4/17 | انتشار: 1400/5/9