دوره 7، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 75-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams A, Shamsipour Dehkordi P, Tahmasbi F, Sangari M. Effect of easy and difficult goals on self-efficacy and memory performance in young and elderly people: challenges for the cognitive effort hypothesis. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (3) :62-75
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-788-fa.html
شمس امیر، شمسی پور دهکردی پروانه، طهماسبی فرشید، سنگاری ماندانا. تأثیر اهداف آسان و دشوار بر عملکرد و انتظارات خودکارآمدی حافظه در جوانان و سالمندان: چالشی بر فرضیه تلاش شناختی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (3) :62-75

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-788-fa.html


1- استادیار، گروه رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران ، amirshams85@gmail.com
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
چکیده:   (2924 مشاهده)
مقدمه: تلاش شناختی می‌تواند اجرای طیف گسترده‌ای از تکالیف را تحت تأثیر قرار دهد و اساساً در تنظیم کنترل شناختی در زمان اجرای تکلیف و رسیدن به هدف انتخابی دخالت دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اهداف آسان و دشوار بر عملکرد و انتظارات خودکارآمدی حافظه در جوانان و سالمندان با چالشی بر فرضیه تلاش شناختی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش جوانان و سالمندان منطقه شش تهران بودند و نمونه آماری آن شامل ۸۰ آزمودنی جوان و سالمند بود که در سال ۱۳۹۷ انتخاب و به‌طور تصادفی در هشت گروه آزمایشی قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری انتظارات خودکارآمدی از پرسشنامه انتظارات خودکارآمدی حافظه و برای ارزیابی تکلیف شناختی از تکلیف استروپ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس مرکب با اندازه‌های تکراری، تحلیل کوواریانس دو راهه و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم­افزار
SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد در تکلیف با بار شناختی بالا و پایین، گروه جوانان با نوع هدف ‌گزینی دشوار به طور معنادار دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر گروه‌های آزمایشی داشتند (۰/۰۰۱>
P). میانگین انتظارات خودکارآمدی گروه جوانان با نوع هدف‌ گزینی آسان در آزمون یادداری بهتر از سایر گروه‌ها بود (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر استفاده از هدف ‌گزینی جهت ارتقاء عملکرد و انتظارات خودکارآمدی حافظه در امر آموزش به مربیان توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 656 kb]   (2458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/31 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/5/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb